19 januari 2022

Dit is waarom digitaal lesgeven zinvol is

2 min read

Steeds jonger weten kinderen al een filmpje te vinden via de iPad, of zijn ze voor je het weet al in level 33 van het nieuwste spelletje. We kunnen er niet omheen: de wereld wordt steeds een stukje digitaler, en daarin loopt het onderwijs niet achteraan. Sterker nog: digitaal lesgeven wordt steeds meer de standaard.

Mobiele apparaten

Waar de mobiele apparaten bij de vorige generatie nog niet eens in het zicht waren, groeien kinderen tegenwoordig op met iPads, playstations, mobiele telefoons en e-readers. Ook het digitaal lesgeven draagt daar aan bij. Best begrijpelijk dat ouders zich soms zorgen maken om de schermtijd. Nu kinderen thuis graag tv kijken en op school ook nog eens een beeldscherm gebruiken, is dat inderdaad niet altijd zonder risico’s.

Risico’s van schermgebruik

Bijziendheid wordt een steeds groter probleem. Experts spreken door het toegenomen schermgebruik nu zelfs van een ‘bijziende generatie’. Gelukkig is er de 20-20-2-regel die deze aandoening zou kunnen voorkomen. Deze regel betekent dat kinderen na 20 minuten schermtijd minstens 20 seconden in de verte moeten kijken. Dat zou een belangrijke rol kunnen spelen in de bestrijding van bijziendheid. De 2 staat vervolgens voor het advies om kinderen minstens 2 uur per dag even buiten te laten spelen. Nu moet dat in een volle klas vast geen probleem zijn, en hoef je je om die chromebook voor school dus niet zo’n zorgen te maken. Zeker niet wanneer je ziet wat ertegenover staat.

Inspelen op de toekomst

Goed, hoe je het wendt of keert: om het beeldscherm kunnen we niet meer heen. Kinderen gaan daar automatisch in mee. Gelukkig maar, want wanneer ze op dit gebied een achterstand oplopen, kan dat vervelende gevolgen hebben voor hun toekomst. Zo noemen experts de digitale vaardigheden bijvoorbeeld essentieel om goede bronnen te herkennen en zo fake news te vermijden.

Ook is het natuurlijk de ideale voorbereiding op de arbeidsmarkt vol beeldschermen. Daarnaast leiden weinig digitale vaardigheden vaak tot een bepaalde kwetsbaarheid op het internet. Volgens het Nederlands Jeugdinstituut is het ook voor de eigen weerbaarheid erg belangrijk om digitale vaardigheden te ontwikkelen.

Uitdagingen in het digitaal onderwijs

Hoe zinvol digitaal onderwijs dan ook mag zijn; voor de leraar is het wellicht een uitdaging. Zo zijn leerlingen wellicht sneller geneigd om sociale media te checken. En wat doe je als de internetverbinding er plots mee ophoudt? Gelukkig wegen deze uitdagingen zeker op tegen

de voordelen, en kunnen we vaststellen dat het onderwijs succesvol een weg heeft kunnen vinden in de digitale wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *