19 januari 2022

Goede backlinks in 2022

3 min read

Backlinks? Wat zijn dat eigenlijk? Backlinks worden gebruikt in de SEO wereld en zijn links die op een website worden gezet die verwijzen naar uw website. Door deze backlinks, mits deze goed zijn, komt het hoger op de lijst in de Google zoekresultaten. De waardering voor uw website wordt hoger naarmate er meer websites een backlink gebruiken om naar uw website te verwijzen. Dit kan naast een website, kan dit ook een webpagina of een webdirectory zijn. Backlinks en de waardering ervan worden ook wel eens gezien als ‘stemmen’. Hoe meer van deze ‘stemmen’, hoe hoger de waarde voor uw website/domein, hoe hoger het in de zoekresultaten komt. 

Dit bepaald ook hoe sterk uw website wordt en uiteindelijk zullen de bezoekers ook zonder backlink sneller op de website terecht komen. Dit komt dus door de positie in de Google resultaten, die dankzij de goede backlinks omhoog is gekrikt. Het is dus essentieel om hier gebruik van te maken om uw website vaker bezocht te krijgen en de ontwikkeling ervan te verbeteren en dit te blijven doen. Nu u weet wat backlinks zijn, kunt u verder lezen voor tips om er mee aan de slag te gaan en het beste er uit te halen. 

Controleren van backlinks

Hoe controleert u eigenlijk de gebruikte backlinks en de kwaliteit ervan? Om de backlinks te controleren kan er gebruik worden gemaakt van een backlink checker tool. Er zijn veel backlink checker tools die gebruikt kunnen worden. Met een backlink checker kunt u erg nauw de voortgang van uw backlink en de kwaliteit ervan meten en volgen. Ook is er te zien hoeveel externe websites doorverwijzen naar uw website. Daarnaast kunt u zien wat de kwaliteit is van de websites waar deze backlinks op staan. Het is ook belangrijk dat de backlinks zelf relevant zijn om de kwaliteit te waarborgen. Kortom, er zijn genoeg manieren om de links zo goed mogelijk te maken. 

Soorten backlinks

Er bestaan verschillende soorten backlinks, namelijk onder andere interne en externe backlinks. Interne backlinks worden namelijk niet gezien als de stemmen zoals eerder benoemd, ten opzichte van externe backlinks, waarbij dit wel als stemmen worden gezien. Voordeel van interne backlinks is dat er volledige controle op gehouden kan worden, gezien de links leidt naar een pagina binnen uw eigen website. Bij een externe backlink is dit niet het geval en is dus de controle erop minder. Ook bestaan er content backlinks, waarbij de links naar een externe website in een lopende tekst wordt gezet, in plaats van in een menu bijvoorbeeld. Tot slot zijn er startpagina- en partnerlinks. Dit zijn websites die geen content plaatsen, maar alleen links naar websites. 

Ook goed om te weten

Wat ook goed is om te weten, zijn rel-attributen. Rel-attributen beschrijven de relatie van een document dat gelinkt is aan het huidige document. Het is een HTML-tag wat meegenomen wordt in een backlink, wat aangeeft wat voor type backlink het is. Er zijn verschillende soorten rel-attributen: ‘’rel=no-follow’’, ‘’rel=ugc’’ en ‘’rel=sponsored’’. Wanneer een backlink geen rel-attribuut bevat wordt het een do-follow link genoemd. Het attribuut ‘’no-follow’’ geeft aan dat Google de link niet hoeft te volgen. Hierdoor wordt de autoriteit en kwaliteit van uw website niet uitgebreid. Het attribuut ‘’rel=ugc’’ houdt in dat de link is gebruikt op bijvoorbeeld een forum. Het attribuut ‘’rel=sponsored’’ geeft aan dat het gaat om een gesponsorde link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *