7 december 2021

Zes strategieën voor linkbuilding voor lokale SEO

4 min read

Links hebben een enorme invloed op de rankings. Maar hoewel het een bekend feit is, onderschatten en ontkennen veel eigenaren van kleine bedrijven de kracht van SEO linkbuilding. De waarheid is dat links de autoriteit van uw webpagina’s en uw domein bepalen – de twee factoren waarmee Google rekening houdt bij het rangschikken van pagina’s. Dus als u uw rankings niet vaarwel wilt zeggen, investeer dan uw tijd en moeite in kwalitatieve linkbuilding.

Lokale SEO vraagt om lokale linkbuilding

Weet je nog steeds niet zeker of je lokale links moet bouwen? Denk dan eens na: volgens het laatste onderzoek van BrightLocal vindt 84% van de SEO-experts inderdaad dat linkbuilding een essentiële taak is voor hun lokale zakelijke klanten. Bovendien bevestigde elke expert in het onderzoek dat linkbuilding de lokale zoekresultaten verbetert, en dit jaar noemen meer experts deze activiteit “zeer effectief”. Nu u weet dat lokale linkbuilding de sleutel is, gaan we verder met de eigenlijke strategieën. Trouwens, het is helemaal oké om ook gewone linkbuilding-tactieken te gebruiken voor lokale SEO. Ik stel echter voor om een iets andere benadering te kiezen.

De reden waarom met name lokale SEO en lokale linkbuilding een beetje anders moeten worden gedaan, kan worden teruggebracht tot één kernpunt: wanneer u trefwoordzinnen typt met “lokale bedoeling” zoals “dierenwinkel bij mij in de buurt”, gebruikt Google een aparte algoritme om met locatie specifieke resultaten te komen. Zoals Greg Gifford, de Director of Search and Social bij DealerOn duidelijk stelde, kan de bron van links die naar uw site verwijzen totaal irrelevant zijn voor uw bedrijf – de locatie is het belangrijkste. Met andere woorden, bouw eerst lokale links en vergroot uw relevantie onder de lokale gebruikers. Andere links, landelijk en branche breed zijn nog steeds nuttig, maar ze zijn meer een bonus. Dus laat me je voorstellen aan zes krachtige strategieën voor linkbuilding die je zullen helpen nieuwe prospects te vinden, je lokale bedrijf een boost te geven en je rankings door het dak te laten gaan.

1. Ontdek de backlinks van uw concurrenten

Wie houdt er niet van om zijn concurrenten te bespioneren? Het onthullen van de backlink profielen van uw topconcurrenten is de beste linkbuildingstrategie om mee te beginnen. Om twee redenen:

· Het is een goede gelegenheid om uw lokale concurrentie te verkennen.

· U kunt backlink-vooruitzichten vinden die al zijn doorgelicht door uw concurrenten.

2. Dien gastblogs in bij lokale websites

Onnodig te zeggen dat content marketing nog steeds in opkomst is en dat dit op korte termijn ook niet zal veranderen. Hoewel gastbloggen tijd en moeite kost, zal het zeker vruchten

afwerpen met links, zichtbaarheid, een nieuw publiek en relevant verkeer. Maar eerst en vooral begint kwaliteitsvol gastbloggen met het zoeken naar relevante kansen.

3. Maak gebruik van niet gekoppelde vermeldingen

Helaas nemen veel klanten die op internet over uw product of dienst praten niet de moeite om naar uw website te linken. Daarom is de kans groot, dat er massa’s niet-gekoppelde merkvermeldingen zijn, waardoor u veel minder winst maakt dan ze zouden kunnen. Dus wat ik voorstel is het opsporen van niet-gekoppelde vermeldingen en deze om te zetten in gekoppelde vermeldingen.

4. Wordt vermeld in lokale bedrijvengidsen

Het bouwen van citaten is een andere geweldige strategie voor het verzamelen van lokale links. Lokale citaten helpen gebruikers heel goed om lokale bedrijven te ontdekken. Maar het belangrijkste is dat ze de positie van uw lokale zoekmachine aanzienlijk kunnen verbeteren. Voor degenen die niet weten wat bronvermelding is, het is wanneer de naam, het adres en het telefoonnummer van uw bedrijf samen worden vermeld. Citaten kunnen worden weergegeven in lokale bedrijvengidsen, websites en apps en sociale platforms. De gemakkelijkste manier om citaten op te bouwen is via lokale bedrijvengidsen, en dat is precies wat we nu gaan doen. In de regel heeft elke stad enkele kleine mappen, dus het is vrij eenvoudig om relevante te vinden en uw bedrijf op de lijst te zetten.

5. Schrijf over lokale evenementen

Het creëren van linkwaardige content is nog een andere manier om uw backlink profiel te voeden. Als u weet dat mensen altijd geïnteresseerd zijn in evenementen die plaatsvinden in hun geografische gebieden, kunt u bijvoorbeeld overwegen om een ‘blog’-sectie aan uw site toe te voegen. Daar kunt u informatie over lokale evenementen of nieuws publiceren. Hoogstwaarschijnlijk zullen mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in lokale markten of garageverkoop, naar u linken. Op deze manier slaat u twee vliegen in één klap: leid verkeer naar uw site en verdien lokale links.

6. Neem contact op met lokale influencers

Onnodig te zeggen dat influencer marketing nog steeds in opkomst is. Volgens BrightLocal is de meest waardevolle strategie voor het opbouwen van lokale backlinks via relaties met bedrijven en influencers. Wanneer u op zoek bent naar lokale influencers in uw niche, denkt u misschien aan enkele overheidssites, lokale nieuwsmedia of gewoon bloggers bij u in de buurt. De beste praktijk is dat ze relevant zijn voor uw niche. Over bloggers gesproken, je kunt ze samenwerkingen aanbieden: je product of dienst in ruil voor een link.

Maar er is ook een andere benadering: als je eenmaal hebt besloten met wie je contact wilt opnemen, zoek dan naar evenementen die ze in de nabije toekomst kunnen organiseren. Bezoek daarna het evenement, ontmoet ze persoonlijk en kijk hoe je elkaar kunt helpen. Linkbuilding is natuurlijk een uiterst belangrijke activiteit, maar het in de gaten houden van je links is zeker niet minder belangrijk. Dus om te weten of uw links nog steeds live zijn en niet zijn omgezet in nofollow, moeten ze worden bijgehouden.

Herman Geertsema is een ervaren linkbuilder en content marketing expert uit Den Haag. Tevens is hij eigenaar van linkbuilding bureau Connect your World. Mail naar info@connectyourworld.nl voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *